در دعای ابوحمزهی ثمالی از قول امام سجاد (علیهالسّلام) اینطور عرض میشود: «و لیس من صفاتک یا سیّدی أن تأمر بالسّؤال و تمنع العطیّة و انت المنّان بالعطیّات علی اهل مملکتک»؛ تو به بندگانِ خودت دستور بدهی که از تو بخواهند، اما بنا داشته باشی که خواستهی آنها را عملی نکنی؛ این امکان ندارد....
وقتی خدای متعال به من و شما امر
میکند که از او بخواهیم و طلب کنیم، معنایش این است که خدای متعال تصمیم
دارد که آنچه را میخواهیم، به ما بدهد. لذا در روایت است که: «ما کان
اللَّه لیفتح لعبد الدّعاء فیغلق عنه باب الاجابة واللَّه اکرم من ذلک»؛
خدای متعال کریمتر از آن است که باب دعا را باز کند، اما باب اجابت را
ببندد.
چه دعایی باید بکنیم که دنبال آن، اجابت باشد. گاهی انسان چیزی را از خدا
میخواهد و به حسب ظاهر احساس میکند که این خواسته برآورده نشد. شرط مهم
اجابت دعا این است که دعا به معنای حقیقی کلمه و با شرایط خود انجام بگیرد.
اولین شرط دعا این است که با دلِ باطراوت و بیآلایش درخواست شود؛ مثل دل
جوانها؛ لذا دعای جوانان اقبال و احتمال اجابت را بیش از همه دارد. گاهی
بعضیها به بنده میگویند برای جوانهای ما دعا کن. البته ما همیشه برای همهی
جوانها دعا میکنیم؛ اما در واقع این جوانها هستند که اگر قدر دل بیآلایش و
باطراوت خود را بدانند، دعای آنها از هر دعایی میتواند به استجابت نزدیکتر
باشد.
یکی دیگر از شرایط دعای مستجاب این است که انسان دعا را با معرفت انجام
دهد؛ یعنی بداند که این دعا و این درخواست از کسی است که قدرت دارد همهی
آنچه را که انسان میخواهد، برای او انجام دهد؛ یعنی به اثر دعا باور داشته
باشد. به امام
صادق (علیهالصّلاةوالسّلام) عرض شد که: «ندعوا فلا یستجاب لنا»؛ دعا
میکنیم، اما اثر اجابت را نمیبینیم؛ فرمود: «لأنّکم تدعون من لا تعرفونه»؛
بیمعرفت دعا میکنید. در روایتی دربارهی معرفت در دعا نقل شده است که:
«یعلمون أنّی اقدر علی ان اعطیهم ما یسألونی»؛ به قدرت اجابت پروردگار باور
داشته باشند.
در دعا همت بلند داشته باشید؛ درخواستهای بزرگ بکنید؛ سعادت دنیا و آخرت
را بخواهید و نگویید اینها بزرگ است، اینها زیاد است؛ نه، برای خدای متعال
اینها چیزی نیست. عمده این است که شما به معنای حقیقی کلمه و با همین
شرایط، طلب کنید؛ خدای متعال این طلب را اجابت خواهد کرد. گاهی هم انسان
نمیداند کاری که انجام گرفت، اجابت دعای او بوده؛ خود انسان غافل است.
یکی دیگر از شرایط دعا، اجتناب از گناه و توبه است. این شبها هم شبهای
توبه است. همه دچار گناه و تخلف هستیم. تخلفها کوچک و بزرگ دارد. از خدای
متعال باید عذرخواهی و استغفار و طلب بخشش و توبه کنیم و به سوی خدا
برگردیم. عزم ما باید این باشد که از ما گناه سر نزند. گاهی انسان عزم
میکند و تصمیم میگیرد که گناه نکند؛ بعد دچار غفلت و اشتباه میشود و لغزش
پیدا میکند؛ باز همین گناه سراغ انسان میآید؛ بار دیگر باید توبه و
استغفار کند؛ منتها استغفار باید جدی و حقیقی باشد. گناه نکردن باید یک قصد
واقعی و جدی باشد. دربارهی دعا و استجابت دعا در روایت دارد که: «ولیخرج
من مظالم الناس»؛ انسان باید از مظلمهی مردم خارج شود تا دعایش قبول شود.
در روایت دیگر دارد که خدای متعال به حضرت موسی خطاب فرمود: «یا موسی ادعنی
بالقلب النقی واللسان الصادق». با دل پاک و زبان راستگو با خدای متعال حرف
بزنید و دعا کنید؛ دعا قطعاً مستجاب خواهد شد.
یکی دیگر از شرایط استجابت دعا، حضور قلب و خشوع است. همانطور که عرض
کردیم، معنای دعا این است که شما با خدا حرف بزنید؛ خدا را در مقابل خود
احساس کنید و حاضر و ناظر بدانید. اینکه انسان همینطور طبق عادت چیزی را
بر زبان بیاورد و مطالبهیی را ذکر کند - خدایا ما را بیامرز، خدایا پدر و
مادر ما را بیامرز - بدون اینکه در دل خود حقیقتاً حالت طلبی را احساس
کند، این دعا نیست؛ لقلقهی لسان است. «لا یقبل اللَّه عزّوجل دعاء قلب
لاه»؛ دل غافل و بیتوجه و سربههوا اگر دعا کند، خدای متعال دعایش را قبول
نمیکند. دلهای آلوده و غرق در تمنیات و شهوات نفسانی - که اصلاً غافلند -
چگونه دعا خواهند کرد؟ چه توقعی است که اگر انسان اینطور دعا کرد، مستجاب
شود؟
نکتهی آخر در باب دعا، دعاهای مأثور است. دعاهایی که از ائمه رسیده است،
بهترین دعاهاست. اولاً خواستههایی در این دعاها گنجانده شده است که به ذهن
امثال ماها اصلاً خطور نمیکند و انسان از زبان ائمه (علیهمالسّلام) آنها
را از خدا طلب میکند. در دعای ابوحمزه و دعای افتتاح و دعای عرفه بهترین
مطالبات و خواستهها برای انسان مطرح میشود؛ که اگر انسان اینها را از خدا
بخواهد و بگیرد، میتواند برای او سرمایه باشد. ثانیاً در این دعاها
مایههای خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بیانی ادا شده است
که دل را خاشع و نرم میکند. با عبارات فصیح و بلیغ، عشق و شیفتگی و شوق در
این دعاها موج میزند. انسان باید این دعاها را قدر بداند و از آنها استفاده
کند.
البته باید معنای این دعاها را بفهمیم. خوشبختانه الان ترجمههای خوب وجود
دارد و مفاتیحالجنان و دعاهای گوناگون ترجمه شده است. با توجه به
ترجمهها، دقت کنند و بخوانند. البته تا آنجایی که ما دیدهایم، هیچ
ترجمهیی نتوانسته زیباییهای الفاظ این دعاها را منعکس کند؛ ولی بالاخره
مضمون دعا معلوم است. با توجه به این ترجمهها دعاها را بخوانند.
رهبر معظم انقلاب
۱۳۸۴/۰۷/۲۹